جهانگیر الماسی، بازیگر پرسابقه و شناختهشده سینما، تئاتر و تلویزیون ایران، در هجدهم خرداد ماه سال ۱۳۳۴ متولد شد. او که فعالیت هنری خود را از دوران جوانی با تئاتر آغاز کرد، با حضور در آثار متعدد سینمایی و تلویزیونی، به یکی از چهرههای ماندگار هنر بازیگری در ایران تبدیل شده است. الماسی علاوه بر بازیگری، در زمینه کارگردانی و نویسندگی نیز فعالیت داشته و آثار قابل توجهی از خود به جای گذاشته است.
مشخصات فردی
- نام کامل: جهانگیر الماسی
- تاریخ تولد: ۱۸ خرداد ۱۳۳۴
- محل تولد: تهران (خیابان امیریه، کوچه قلعه وزیر) (پدر و مادر اهل زنجان بودند)
- تحصیلات: فارغالتحصیل رشته شیمی از دانشگاه جندی شاپور و فوق لیسانس حقوق و روابط بینالملل (۱۳۵۵)
- شروع فعالیت هنری: تئاتر از سال ۱۳۴۸ در اهواز
- ورود به سینما: با فیلم “ریشه در خون” (۱۳۶۳) به کارگردانی سیروس الوند
خانواده، همسر و فرزندان
جهانگیر الماسی در تهران از پدر و مادری آذری زبان و اهل زنجان به دنیا آمد. پدر ایشان کارمند راهآهن و مادرشان خانهدار بود. او سه خواهر و برادر کوچکتر از خود داشت؛ یک خواهر که دو سال پس از او متولد شد و یک خواهر و برادر دوقلو که نه سال بعد به دنیا آمدند، اما متاسفانه خواهر کوچکترش به دلیل ذاتالریه درگذشت. جهانگیر الماسی متاهل است و دارای فرزند دختری است که در خارج از ایران زندگی می کند.
….
فعالیتهای سیاسی و حمایت از محمود احمدینژاد
جهانگیر الماسی از جمله هنرمندانی است که به صراحت از محمود احمدینژاد، رئیسجمهور اسبق ایران، حمایت کرده است. او در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری وی شرکت داشت. همچنین، در سال ۱۳۹۲، محمود احمدینژاد بدون اطلاع قبلی و به صورت سرزده از پشت صحنه فیلم “رنج و سرمستی”، که اولین تجربه کارگردانی سینمایی الماسی بود، بازدید کرد.
انتقاد از وضعیت مسئولین
جهانگیر الماسی انتقاد شدیدی از وضعیت انقلاب و کاخ نشینی مسئولین دارد.
بخشی از دیدگاهها و مصاحبهها
جهانگیر الماسی در مصاحبههای مختلف به بیان دیدگاههای خود پرداخته است. او درباره دوران کودکی خود گفته است: “اصلا بچگی نکردم! برای همین در سی سالگی برای خودم اسباب بازی میخریدم و همه کارهایی که در کودکی انجام نداده بودم را در سی تا سی و پنج سالگی انجام دادم!”.
الماسی در مورد احترام به عقاید دیگران بیان کرده: “ما با معیارهای خودمان حق نداریم راجع به آنها (فرهنگهای متفاوت) قضاوت کنیم چون آنها مواظب عقاید خودشان هستند و سر یک اصولی هم همیشه ایستادند”.
او همچنین به اهمیت سلامت و بهداشت شخصی اشاره کرده و میگوید: “یکی از مبانی اصلیام این است که زندگی کنم و از آن لذت ببرم به سلامت و بهداشت خودم خیلی اهمیت میدهم”. وی در خصوص فرصت ورزش کردن معتقد است: “کار ما خودش نوعی ورزش کردن است اصولا روحیه خوبی نداریم و نگران فرداها هستیم و فرصت کمی برای ورزش کردن دست پیدا می کنیم”.
الماسی همچنین به اهمیت قانون در جوامع اشاره دارد و میگوید: “همیشه به خودم میگویم چرا در برخی کشورها مانند سوئد و نروژ اختلافات نیست؟ به خاطر اینکه همدیگر را دوست دارند، به حق و حقوق خود و دیگران احترام میگذارند و میتوان گفت خودخواه نیستند و قانون در این کشورها حرف اول و آخر است”.
کارنامه هنری
سینما (بازیگر)
سال | عنوان فیلم | کارگردان |
---|---|---|
۱۳۹۸ | خروج | ابراهیم حاتمی کیا |
۱۳۹۵ | کاناپه | کیانوش عیاری |
۱۳۹۲ | رنج و سرمستی | جهانگیر الماسی |
۱۳۸۶ | دایناسور | پرویز شیخ طادی |
۱۳۸۳ | پشت پرده مه | پرویز شیخطادی |
۱۳۸۰ | صنوبر | مجتبی راعی |
۱۳۷۸ | سهراب | سعید سهیلی |
۱۳۷۷ | کمیته مجازات | علی حاتمی |
۱۳۷۶ | ساغر | سیروس الوند |
۱۳۷۵ | عشق گمشده | شهرام اسدی |
۱۳۷۴ | بانی چاو | احمدرضا گرشاسبی |
۱۳۷۲ | پایان کودکی (کودک قهرمان) | کمال تبریزی |
۱۳۷۲ | هبوط | احمدرضا معتمدی |
۱۳۷۰ | دیگه چه خبر!؟ | تهمینه میلانی |
۱۳۶۷ | نار و نی | سعید ابراهیمیفر |
۱۳۶۷ | لنگرگاه | کیومرث پوراحمد |
۱۳۶۶ | ویزا | بهرام ریپور |
۱۳۶۵ | شبح کژدم | کیانوش عیاری |
۱۳۶۴ | تنوره دیو | کیانوش عیاری |
۱۳۶۴ | پدربزرگ | مجید قاریزاده |
۱۳۶۴ | آوار | سیروس الوند |
۱۳۶۳ | ریشه در خون | سیروس الوند |
جهانگیر الماسی در فیلمهای متعدد دیگری نیز ایفای نقش کرده است.
تلویزیون (بازیگر)
سال | عنوان مجموعه | کارگردان | شبکه |
---|---|---|---|
۱۳۹۸ | دریا نزدیک است | علی موسی مهدی پور | شبکه ۳ |
۱۳۸۷–۱۳۸۲ | در چشم باد | مسعود جعفری جوزانی | شبکه ۱ |
۱۳۸۷ | طفلان مسلم | مجتبی یاسینی | شبکه ۲ |
۱۳۸۵ | سالهای برف و بنفشه | سعید سلطانی | شبکه سه |
۱۳۸۰ | جوانی | سعید سلطانی | شبکه سه |
۱۳۷۹ | پس از باران | سعید سلطانی | شبکه ۳ |
۱۳۷۷ | گوهر کمال | عباس رنجبر | شبکه یک |
۱۳۶۶–۱۳۶۳ | کوچک جنگلی | بهروز افخمی | شبکه ۱ |
۱۳۶۶–۱۳۵۸ | هزاردستان | علی حاتمی | شبکه ۱ |
جهانگیر الماسی در مجموعههای تلویزیونی متعدد دیگری نیز ایفای نقش کرده است.
کارگردانی و نویسندگی
نوع اثر | عنوان | سمت | سال |
---|---|---|---|
فیلم کوتاه | زائرانه | نگارش و کارگردانی | نامشخص |
فیلم سینمایی | زمانی برای امیرعلی | کارگردانی | نامشخص |
فیلم سینمایی | رنج و سرمستی | کارگردانی و نویسندگی | ۱۳۹۲ |
فیلم سینمایی | سیب و سلما | نویسنده | ۱۳۸۹ |
نمایش تلویزیونی | ستارخان | نگارش و کارگردانی | ۱۳۶۳ (نگارش و کارگردانی) |
نمایش تلویزیونی | همشهری | نگارش و کارگردانی | ۱۳۶۴ (نگارش و کارگردانی) |
نمایش تلویزیونی | شب مکنل | نگارش و کارگردانی | ۱۳۶۴ (نگارش و کارگردانی) |
نمایش | رخش دلم جز بار محبت نخواهد برد | نگارش | ۱۳۶۵ |
تئاتر (منتخب)
سال | عنوان نمایش | نقش/سمت | مکان |
---|---|---|---|
۱۳۵۱ | ویلن ساز کره مونا | بازیگر | اهواز، باشگاه گمرگ و کارخانه نیشکر |
۱۳۵۲ | عمو زنجیر باف | بازیگر | تهران، آمفی تئاتر ایران و آمریکا |
۱۳۵۲ | Hi Amlei | بازیگر | تهران، آمفی تئاتر ایران و آمریکا |
۱۳۵۳ | پرانتزها را ببندید | بازیگر | تهران، اداره تئاتر |
۱۳۵۵ | انفارکتوس، سوگلی دره | کارگردانی | تهران، اداره تئاتر |
۱۳۵۸ | افسانه ماشاءالله خان | بازیگر | تهران، تئاترشهر |
۱۳۶۱ | از نو شکفتن و مرگ | بازیگر | تهران، تئاترشهر |
۱۳۶۳ | استنطاق | بازیگر | تهران، تئاترشهر |
۱۳۶۴ | مرگ دستفروش | بازیگر | تهران، تئاترشهر |
۱۳۶۵ | رخش دلم جز بار محبت نخواهد برد | نگارش و بازی | تهران، تئاترشهر |
جهانگیر الماسی در نمایشهای متعدد دیگری نیز حضور داشته و فعالیتهای فرهنگی دیگری نظیر تشکیل گروه تئاتر آژیده با پرویز بشردوست (۱۳۵۲)، فعالیت در واحد فرهنگی تلویزیون و انتشار نشریه نوشین (۵۹–۱۳۵۸) و تدریس در دانشگاهها و مدارس را در کارنامه دارد.
جوایز و نامزدیها (منتخب از جشنواره فیلم فجر)
سال | جشنواره | نتیجه | جایزه/موضوع | برای فیلم |
---|---|---|---|---|
۱۳۸۳ | بین المللی فیلم فجر ـ دوره بیست و سوم | برگزیده (تقدیر) | نقش اول مرد | پشت پرده ی مه |
۱۳۷۶ | بین المللی فیلم فجر ـ دوره شانزدهم | کاندیدا | نقش دوم مرد | عشق گمشده |
۱۳۷۴ | بین المللی فیلم فجر ـ دوره چهاردهم | کاندیدا | نقش اول مرد | بانی چاو |
۱۳۶۷ | بین المللی فیلم فجر ـ دوره هفتم | کاندیدا | نقش اول مرد | نار و نی |
۱۳۶۶ | بین المللی فیلم فجر ـ دوره ششم | کاندیدا | نقش دوم مرد | ویزا |
جهانگیر الماسی برای فیلم “پایان کودکی (کودک قهرمان)” نیز در دوره پنجم جشنواره دفاع مقدس (۱۳۷۳) کاندیدای نقش اول مرد بوده است.
1 نظر
صادق
اقایان الماسی و افتخاری از مدافعین ریاست جمهوری معجزه هزاره سوم بودند