در ۲۲ بهمن ۱۳۹۸، لحظهای غافلگیرکننده در اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر رقم خورد. نام نازنین احمدی به عنوان برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم «ابر بارانش گرفته» اعلام شد و بسیاری را در حیرت فرو برد. این جایزه در رقابت با چهرههای سرشناسی چون پریناز ایزدیار و الناز شاکردوست به او رسید.
احمدی با چشمانی اشکبار، این افتخار را مدیون سینمای مستقل و کارگردان فیلم، مجید برزگر، دانست. این پیروزی نقطه اوج مسیری طولانی و صبورانه بود، اما با یک تراژدی شخصی تلخ همزمان شد؛ درست پس از دریافت این جایزه، او از ابتلای همزمان مادرش به بیماریهای آلزایمر و پارکینسون مطلع گشت.
مشخصات شخصی
- سال تولد: ۲۶ تیر ۱۳۶۵
- محل تولد: تهران
- وضعیت تاهل: مجرد
- تحصیلات: رشته تئاتر
- حرفه: بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر
- قد: ۱۶۸ سانتیمتر
نازنین احمدی در ۲۶ تیر ۱۳۶۵ (۱۷ جولای ۱۹۸۶) در تهران متولد شد. عشق به نقاشی، ادبیات و شعر، او را به سمت هنرهای نمایشی هدایت کرد. نقطه عطف زندگی او، تحصیل در رشته تئاتر در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود؛ انتخابی که نگاه جدی و آکادمیک او به هنر بازیگری را نشان میداد.
شاگردی در مکتب سمندریان
ارتباط عمیق نازنین احمدی با تئاتر، ستون اصلی هویت هنری اوست. او در بیست سالگی با حضور در کلاسهای استاد فقید، حمید سمندریان، مسیر حرفهای خود را آغاز کرد. پس از این دوره، فعالیت خود را با نمایشهایی چون “هد هد”، “مجلس نامه” و “واقعه در مجلس و سودابه خوانی” در تئاتر شهر شروع کرد. تئاتر برای او نه فقط یک نقطه شروع، بلکه بخشی جداییناپذیر از وجودش است و همواره از «گیشهای شدن» هنر انتقاد میکند، رویکردی که ریشه در اصالت آموختهشده در مکتب تئاتر دارد.
کارنامه کاری در سه پرده
اولین گامها مقابل دوربین (۱۳۸۵-۱۳۸۷)
کارنامه هنری احمدی به سه دوره متمایز تقسیم میشود. پرده اول با ورود او به سینما در سال ۱۳۸۵ با فیلم “سه زن” به کارگردانی منیژه حکمت آغاز شد. دو سال بعد، در سال ۱۳۸۷، با ایفای نقش “لیلا” در سریال تحسینشده “بیگناهان” به کارگردانی احمد امینی، حضوری جدی در تلویزیون را تجربه کرد و به عنوان بازیگری توانا شناخته شد.
وقفه آلمانی: دورانی برای تأمل (۱۳۸۷-۱۳۹۲)
همزمان با دیده شدن در سریال «بیگناهان»، نازنین احمدی به آلمان مهاجرت کرد و به مدت پنج سال در آنجا اقامت گزید. در این مدت، او هیچ فعالیتی در زمینه بازیگری نداشت و این دوره را میتوان زمانی برای بازنگری و رشد شخصی دانست. بازگشت او به ایران در سال ۱۳۹۲، تصمیمی آگاهانه برای ازسرگیری فعالیت هنری با تمرکزی مضاعف بود.
بازگشت به ایران
پس از بازگشت به ایران، احمدی هویتی چندوجهی از خود به نمایش گذاشت. او علاوه بر بازیگری، به صورت حرفهای به تدوین و مونتاژ فیلم پرداخت و همزمان نقاشی را نیز دنبال کرد. او حضور پررنگی در عرصه فیلم کوتاه داشت و این مدیوم را راهی برای به چالش کشیدن خود و حمایت از فیلمسازان جوان میدانست. این مهارتها او را برای ایفای نقشهای پیچیده و کمدیالوگ مانند نقش «سارا» آماده کرد.
نقطه عطف: ابر بارانش گرفته
نقش سارا
نقش «سارا» در فیلم «ابر بارانش گرفته» نقطه عطف کارنامه نازنین احمدی بود. او ایفاگر نقش پرستاری بود که در مرزی باریک میان فرشته نجات و فرشته مرگ قدم میزد. بازی درونگرایانه و کمدیالوگ او، متکی بر نگاه و سکوت، توانایی بینظیرش در به تصویر کشیدن دنیای درونی یک شخصیت پیچیده را به نمایش گذاشت.
از نگاه منتقدان: تحسین و مناقشه
فیلم با واکنشهای متفاوتی روبرو شد. برخی آن را به دلیل فضاسازی شاعرانه و ادای دین به سینمای تارکوفسکی ستودند. در مقابل، منتقدان دیگر ریتم کند فیلم را «ملالآور» خواندند و محتوای آن را به دلیل تضاد با فرهنگسازی اهدای عضو، نقد کردند. در این میان، بازی نازنین احمدی نیز برخی را به تحسین واداشت و برخی دیگر آن را «متوسط» توصیف کردند.
با وجود نقدها، هیئت داوران جشنواره فجر بازی قدرتمند نازنین احمدی را شایسته سیمرغ بلورین دانستند. این جایزه مهر تأییدی بر مسیر هنری او بود. اما این افتخار بزرگ با اطلاع از بیماری سخت مادرش همزمان شد و این پیروزی حرفهای را به تجربهای عمیقاً انسانی و فراموشنشدنی بدل کرد.
کارنامه سینمایی (فیلمهای بلند)
سال تولید (شمسی/میلادی) | عنوان فارسی | کارگردان |
---|---|---|
۱۳۸۵ / 2006 | سه زن | منیژه حکمت |
۱۳۹۰ / 2011 | قبیله من | غلامرضا آزادی |
۱۳۹۳ / 2015 | حریر | غلامرضا آزادی |
۱۳۹۵ / 2017 | سندباد و سارا | غلامرضا آزادی |
۱۳۹۶ / 2017 | ناپدید شدن | علی عسگری |
۱۳۹۶ / 2018 | ضربه فنی | غلامرضا رمضانی |
۱۳۹۸ / 2020 | ابر بارانش گرفته | مجید برزگر |
۱۴۰۲ / 2024 | شکل بیضوی | نامشخص |
۱۴۰۲ / 2024 | بُرا | نامشخص |
۱۴۰۴ / 2025 | شوهر ستاره | ابراهیم ایرجزاد |
***
کارنامه تلویزیونی و نمایش خانگی
سال تولید | عنوان | کارگردان | شبکه/پلتفرم | نقش |
---|---|---|---|---|
۱۳۸۷ | بیگناهان | احمد امینی | شبکه سه | لیلا |
۱۳۹۸ | ملکاوان | احمد معظمی | شبکه آیفیلم | مرضیه |
۱۴۰۲ | شکارگاه | نیما جاویدی | فیلیمو | خانم شازده |
***
منتخب فیلمهای کوتاه
سال تولید | عنوان فارسی | کارگردان |
---|---|---|
۱۳۹۲ | نقطه صفر آرزو | آرش مشورت |
۱۳۹۳ | فیلمی برای تو | ایمان بهروزی |
۱۳۹۴ | اتاق | فرشته ارسطویی |
۱۳۹۴ | بازگشت | مجید خطیری |
۱۳۹۵ | ترخیص | آزاده موسوی |
۱۳۹۶ | زنی که او بودم | آزاده سلیمیان |
۱۳۹۶ | آدم برفی | نامشخص |
۱۳۹۷ | بیگودی | آرش مشورت |
۱۳۹۸ | در من کسی نفس میکشد | مسعود طهماسبی |
نامشخص | آیینه | نامشخص |
نامشخص | لبریز | نامشخص |
نامشخص | اینجا آسمان ابری است | نامشخص |
نامشخص | لیلا میمیرد | نامشخص |
نامشخص | پذیرایی سیمین | علی بنائیان |
نامشخص | تکهای از تو | هادی نوری |
کارنامه تئاتر
سال اجرا | عنوان نمایش | کارگردان | محل اجرا |
---|---|---|---|
پیش از ۱۳۹۲ | هد هد، مجلس نامه، واقعه در مجلس…، پنهان خانه پنج در، تله موش، دقیقههای بیحوصله | نامشخص | تئاتر شهر |
۱۳۹۳ | یادداشتهای روزانه | رویا پردیس | نامشخص |
۱۳۹۵ و ۱۳۹۷ | روزهای بیباران | امین بهروزی | تئاتر شهر (سایه)، شهرزاد |
۱۳۹۶ | راشومون | رضا کوچکزاده | تئاتر شهر (قشقایی) |
۱۳۹۷ | خداحافظ باغ آلبالوی من | سارا مخاوات | تئاتر شهر (سایه) |
نامشخص | وانهاده | امین بهروزی | تفلیس، گرجستان |
جوایز و نامزدیهای مهم
سال | جایزه | جشنواره/نهاد | اثر نامزدشده | نتیجه |
---|---|---|---|---|
۱۳۹۸ (2020) | سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن | سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر | ابر بارانش گرفته | برنده |
۱۴۰۱ (2022) | دیپلم افتخار بهترین بازیگر | سی و نهمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران | پذیرایی سیمین و تکهای از تو | برنده |
۱۴۰۱ (2022) | بهترین بازیگر نقش اول زن | چهاردهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران | ابر بارانش گرفته | نامزد |
فلسفه هنری نازنین احمدی در گفتههایش آشکار است. او معتقد است: «برایم جذاب است که در بازیگری میتوانی خودت نباشی». او که برای غلبه بر خجالت به بازیگری روی آورد، این هنر را راهی برای کاوش در لایههای وجودی انسان میداند. عشق او به تئاتر، که آن را «بخش جداییناپذیر» وجودش میخواند، عمیق است. او همچنین از فاطمه معتمدآریا به عنوان الگوی هنری خود نام برده و برای فیلم کوتاه به عنوان فضایی برای ریسکپذیری و حمایت از فیلمسازان جوان ارزش بسیاری قائل است.
مسیر حرفهای نازنین احمدی، روایتی از صبر، استقامت و وفاداری به اصول است. او کارنامهاش را بر بنیان محکم تئاتر و انتخابهای آگاهانه در سینمای مستقل بنا کرده است.
دریافت سیمرغ بلورین پاداشی برای سالها تلاش بیهیاهو بود و ثابت کرد کیفیت هنری، حتی در سکوت، راه خود را برای دیده شدن پیدا میکند. نازنین احمدی امروز چهرهای قابل احترام و ماندگار در هنر ایران است که کارنامهاش گواهی بر قدرت شکیبایی و تعهد به هنر است.