در رویدادی کمسابقه و غافلگیرکننده، صدای شادمهر عقیلی پس از سالها دوری، از آنتن زنده شبکه دو سیما به گوش رسید و موجی از شگفتی را رقم زد. پخش قطعه نوستالژیک «گل یاس» در این برنامه، بهانهای شد تا کارشناس موسیقی با حسرتی عمیق، از استعداد ناب این ستاره و جای خالی او در موسیقی ایران سخن بگوید.
آهنگ یاس شادمهر عقیلی در تلویزیون
بر اساس ویدئویی که به تازگی در فضای رسانهای منتشر شده، شاهکار ماندگار «گل یاس» (با آهنگسازی، تنظیم و صدای شادمهر عقیلی و ترانهی فرید احمدی) در اقدامی غیرمنتظره از یک برنامه زنده تلویزیونی در شبکه دو پخش شده است.
پس از پخش این اثر، رضا مهدوی (نوازنده سنتور، پژوهشگر و منتقد شناختهشده موسیقی) لب به تحسین گشود و به تحلیل جایگاه هنری خالق این اثر پرداخت. مهدوی با تاکید بر اینکه شادمهر یک موسیقیدان ذاتی و تحصیلکرده هنرستان است، گفت:
«او نوازندهای چیرهدست در ویولن و آهنگسازی مؤلف است که از نظر صدایی نیز همچنان در رتبه اول قرار دارد. حقیقتاً جای او در اینجا خالی است؛ ای کاش شرایط به گونهای رقم نمیخورد که او ناچار به رفتن شود. اگر شادمهر مانده بود، بیتردید اتفاقات نوینی را در عرصه موسیقی پاپ رقم میزد.»
این مدرس موسیقی با اشاره به کیفیت قطعه «گل یاس» افزود:
«به ساختار این آهنگ دقت کنید؛ نمونه مشابهای ندارد. فراموش نکنید که این اثر متعلق به سال ۱۳۷۷ است، اما طراوت آن به گونهای است که انگار همین امروز ساخته شده. بیان شیوا و روانخوانی او نشان میدهد که همه فاکتورهای لازم را داشته، اما متاسفانه از این فرصتها استفاده نشد و نگذاشتند که این سرمایه حفظ شود.»
مهدوی در پایان صحبتهایش با توصیف شادمهر به عنوان هنرمندی درجه یک، خاطرنشان کرد:
«اگر بخواهم فنی صحبت کنم، خداوند صدایی به او بخشیده که همه چیز تمام است؛ به همین دلیل است که دست روی هر ترانهای میگذارد، آن اثر میگیرد و شنیده میشود.»





2 نظر
حمیدرضا
واقعا زیبا و دلنشین
امیدوارم روزی دوباره به ایران عزیزم باز گردد
ن -و
خداراشکر.
پخش ترانه ی گل یاس ازشادمهر نابغه ی ایرانی قشنگترین کارصداوسیما درسال های اخیر بوده.ان شاالله ازاین حرکت های قشنگ بازهم ببینیم.