نوید کردلو، دانشآموز اهل قیدار از توابع استان زنجان، یکی از چهرههای درخشان کنکور سراسری سال ۱۴۰۴ است که موفق به کسب رتبه ۵ کشوری در گروه آزمایشی علوم تجربی شد. او با پشتکار و برنامهریزی دقیق، مسیری الهامبخش را طی کرد و نام خود را در میان برترینهای این آزمون سرنوشتساز به ثبت رساند. داستان موفقیت او ترکیبی از تلاش فردی، حمایت خانواده و استفاده هوشمندانه از منابع آموزشی است.
مشخصات شخصی
- نام و نام خانوادگی: نوید کردلو
- پایه: دوازدهم تجربی
- شهر و استان: قیدار، خدابنده، زنجان
- مدرسه: دبیرستان شهید بهشتی
- میانگین تراز کانون: ۸۰۳۲
- تراز کل کنکور: ۱۳۷۶۵
- معدل نهایی: ۱۹.۹۱
زندگی شخصی و خانوادگی
نوید کردلو در خانوادهای تحصیلکرده در شهر قیدار زنجان متولد شد. پدر او دارای مدرک لیسانس پرستاری و مادرش معلم با مدرک لیسانس است. او همواره بر نقش بزرگ و حمایتگر خانواده در موفقیت خود تاکید کرده است. به گفته خودش، والدینش بدون توجه به نتایج لحظهای آزمونها، همواره مشوق او برای به اتمام رساندن مسیر بودهاند، موضوعی که به او کمک کرد تا در دریای تفکرات خود غرق نشود و از ادامه راه باز نماند.
“مهمترین دلیل موفقیت را حمایت خانواده میدانم، شرایط خانه بسیار عالی بود.”
کارنامه کنکور سراسری ۱۴۰۴
نام آزمون | زیست شناسی | ریاضی | فیزیک | شیمی | زمین شناسی |
---|---|---|---|---|---|
کنکور اردیبهشت | ۹۱.۸۶ % | ۸۷.۷۸ % | ۹۳.۳۴ % | ۷۹.۰۵ % | ۷۵ % |
کنکور تیر | ۹۴.۰۸ % | ۹۲.۲۳ % | ۱۰۰ % | ۸۸.۵۸ % | ۶۶.۶۷ % |
بیوگرافی از مسیر تحصیلی و مصاحبهها
آغاز مسیر و شکلگیری هدف
رویای کسب رتبه تکرقمی از سال هشتم در ذهن نوید شکل گرفت و حتی معلمان مدرسه نیز با او چنین رفتاری داشتند. با این حال، در اواسط سال کنکور این امید در او کمرنگ شد و هدف اصلیاش را قبولی در دانشگاه تهران قرار داد. او معتقد است کسب رتبه تکرقمی یک شبه اتفاق نمیافتد؛ برای مثال، خودش در اولین آزمونی که در پایه چهارم شرکت کرد رتبه ۹۵۶ را کسب نمود اما با تلاش مستمر در طول سالها توانست به این جایگاه برسد.
برنامهریزی و روش مطالعه
از پایه نهم، تمام برنامهریزیهای درسی نوید بر اساس بودجهبندی آزمونهای قلمچی بود، زیرا آن را برنامهای معتبر و با سرعت مناسب میدانست. رویکرد مطالعاتی او بیشتر تستمحور بود، به طوری که ۶۰ درصد زمان خود را به تستزنی و ۴۰ درصد را به خواندن درسنامه اختصاص میداد و مرور مباحث را نیز از طریق تست انجام میداد. او در طول روز به طور میانگین بین ۱۵ تا ۱۶ ساعت مطالعه مستمر و متمرکز داشت.
استفاده از منابع آموزشی
نوید به مدت ۴ سال در ۷۴ آزمون کانون فرهنگی آموزش (قلمچی) شرکت کرد. او علاوه بر قلمچی، در آزمونهای مؤسسات دیگری چون ماز، خیلی سبز و زیستاز نیز شرکت میکرد. او به مدت دو سال از محصولات “الماس ماز” استفاده کرد و هیچ کلاس دیگری نمیرفت. به گفته خودش، از طریق فرزند مدیر مدرسه مادرش با ماز آشنا شد. او همچنین برای امتحانات نهایی از کلاسهای فارسی و دینی اساتیدی چون دکتر یکتا و فکری در کلاسینو بهره برده بود.
مدیریت چالشها و حفظ روحیه
یکی از مهمترین ویژگیهای شخصیتی نوید، استمرار و توانایی ادامه دادن مسیر حتی در زمان عدم کسب نتیجه مطلوب بود. او بارها در آزمونها رتبههای سه رقمی کسب میکرد و در مقاطعی مانند بهمن و اسفند به این باور رسیده بود که استعداد تکرقمی شدن را ندارد.
“مهم ترین خصلتی که یک تک رقمی نیاز دارد این است که به مسیر ادامه بدهد حتی اگر به نتیجه نمی رسد… فهمیدم که همین اشتباهات بعد ها در آزمون های اصلی من را نجات خواهند داد.”
برای عبور از این چالشها، او تصمیم گرفت دیگر به رتبه آزمونها توجهی نکند و از حاشیه دوری گزیند. تفریحات او در سال کنکور شامل فیلم دیدن (که آن را توصیه نمیکند) و ورزش کردن بود. او ورزش را بهترین راه برای دوری از افسردگی و بازیابی انرژی میدانست.
توصیههای کلیدی
نوید کردلو راهکارهای کلیدی زیر را برای داوطلبان کنکور توصیه میکند:
- اهمیت ندادن به رتبه آزمونهای آزمایشی، چه خوب و چه بد.
- دوری کردن از حواشی.
- مقایسه نکردن خود با دیگران و باور به اینکه رقیب اصلی هر فرد، خودش است.
- داشتن هدفگذاری بلندپروازانه؛ به این معنا که اگر کسی رتبه هزار میخواهد، هدفش را روی پانصد بگذارد تا نتیجه بهتری کسب کند.
او در نهایت معتقد است که تفاوت زیادی بین رتبه ۱ کشور و رتبه ۵۰ منطقه وجود ندارد و فرصتهای پیش روی آنها تقریبا برابر است. هدف نهایی او از انتخاب رشته پزشکی، خدمت به مردم است و مسیر پیش رو را سختتر از راهی که تا کنون طی کرده، میداند.