آفرین عبیسی، با نام اصلی صغری عبیسی، یکی از چهرههای شاخص و متفاوت سینمای ایران است که کارنامهاش پلی میان دو دوره کاملاً متمایز از تاریخ سینمای کشور را شکل میدهد. او نخستین بار در اواخر دهه ۴۰ خورشیدی، زمانی که سینمای ایران در اوج جریان موسوم به «فیلمفارسی» بود، وارد این عرصه شد و خیلی زود با چند نقش کوتاه اما مؤثر، توجهها را جلب کرد. سپس، به انتخاب شخصی و در واکنش به فضای کاری آن دوره، از بازیگری کناره گرفت و نزدیک به سه دهه از صحنه دور ماند. با این حال، بازگشت او در اواخر دهه ۷۰ شمسی، نمونهای کمنظیر از احیای هنری و وفاداری به اصول شخصی بود.
مشخصات شخصی
- نام اصلی: صغری عُبِیسی
- تاریخ تولد: ۲۲ اسفند ۱۳۳۳
- محل تولد: لاهیجان، ایران
- تحصیلات: دیپلم ادبی
- سالهای فعالیت: ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۰ و ۱۳۷۸ تا کنون
- همسر: مرحوم ایرج صادقپور (فیلمبردار و تهیهکننده)
- فرزندان: محمدامین، هادی و لیلی
کلمه “عبیسی” یک نام خانوادگی یا یک نسبت خانوادگی است. این کلمه از ترکیب “عباس” و پسوند “ی” ساخته شده است. “عباس” به معنی “شیر بیشه” یا “اخمو” است و بنابراین، “عبیسی” احتمالاً به معنی “منسوب به عباس” یا “خانواده عباس” است.
زندگی شخصی و خانواده
آفرین عبیسی در سال ۱۳۵۰ و در سن ۱۷ سالگی با ایرج صادقپور که در آن زمان ۳۱ سال داشت، ازدواج کرد. همسر او، ایرج صادقپور، از فعالان سینما و در زمینههای کارگردانی، تهیهکنندگی، فیلمبرداری، تدوین و عکاسی فعالیت داشت. پس از ازدواج، عبیسی به درخواست همسرش بازیگری را کنار گذاشت تا به زندگی خانوادگی و تربیت فرزندانش بپردازد. حاصل این ازدواج سه فرزند به نامهای محمدامین، هادی و لیلی است. دختر او، لیلی، پزشک است. ایرج صادقپور در تاریخ ۱ بهمن ۱۳۶۹ درگذشت.
فعالیتهای هنری پیش از انقلاب
ورود آفرین عبیسی به سینما در سال ۱۳۴۹ با فیلم «لیلی و مجنون» به کارگردانی سیامک یاسمی رقم خورد. او در این فیلم که اولین تجربه جدی او محسوب میشد، در کنار بهروز وثوقی به ایفای نقش پرداخت. این همکاری در همان سال در فیلم «طوقی» ساخته علی حاتمی تکرار شد. بازی در «طوقی» باعث شهرت و شناخته شدن چهره او در میان مردم شد و این نقش یکی از بازیهای ماندگار او به شمار میرود.
عبیسی در سال ۱۳۵۰ در دو فیلم دیگر به نامهای «کاکو» به کارگردانی شاپور قریب و «پل» ساخته خسرو پرویزی ظاهر شد. این دو فیلم آخرین آثار او در سینمای پیش از انقلاب بودند. او پس از این چهار فیلم و در پی ازدواج، سینما را ترک کرد. عبیسی بعدها دلیل کنارهگیری خود را اینگونه بیان کرد:
«من اگر در آن سن پایین و با وجود اینکه شوهرم فیلمساز بود سینما را ترک کردم به این خاطر بود که نمی توانستم در سینمای فاسد قبل از انقلاب اسلامی کار کنم و انتخابی هم نداشتم پس تصمیم گرفتم از بازیگری خداحافظی کنم.»
سکانسی از بازی آفرین عبیسی به همراه بهروز وثوقی و زنده یاد حمیده خیرآبادی در فیلم طوقی مرحوم علی حاتمی
بازگشت به سینما و نقشهای برجسته
پس از ۲۸ سال دوری، آفرین عبیسی در سال ۱۳۷۸ با تشویق پسرش محمدامین، به عرصه بازیگری بازگشت. بازگشت او با ایفای نقشی کوتاه در فیلم «کودک و سرباز» به کارگردانی رضا میرکریمی کلید خورد. در همان سال، او در فیلم «شهرت» ساخته ایرج قادری نیز بازی کرد.
با این حال، بازی درخشان او در فیلم «نیمه پنهان» (۱۳۸۰) به کارگردانی تهمینه میلانی بود که تواناییهای او را بار دیگر به اثبات رساند. این نقشآفرینی باعث شد تا نامزد دریافت تندیس بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن از پنجمین جشن خانه سینما و همچنین نامزد جایزه بهترین بازیگر زن از جشن دنیای تصویر شود. از دیگر نقشهای موفق او میتوان به حضور در فیلمهای «مهمان مامان» (داریوش مهرجویی)، «بید مجنون» (مجید مجیدی)، «تقاطع» (ابوالحسن داوودی) و سریالهای تلویزیونی ماندگاری چون «روزگار قریب» (کیانوش عیاری) و «مختارنامه» (داوود میرباقری) اشاره کرد.
دیدگاهها و مصاحبهها
آفرین عبیسی در مصاحبههای مختلف دیدگاههای خود را درباره حرفه بازیگری و سینما بیان کرده است. او دلیل کمکاری خود را اهمیت بسیار زیاد به فیلمنامه میداند و میگوید:
«باید قصه را بخوانم آن را دوست داشته باشم و با آن ارتباط برقرار کنم در مرحله بعد ببینم که چه کسی قرار است آن فیلم را بسازد.»
او همچنین به همکاری با کارگردانان جوان و فیلماولی علاقهمند است، زیرا معتقد است در کار با آنها مسائل را دوباره تجربه میکند. او درباره کمرنگ شدن نقش پیشکسوتان در سینمای امروز ایران منتقد است و میگوید:
«متاسفانه سینمای امروز دیگر هیچ بزرگی ندارد و نسل ما در حال منقرض شدن است.»
او معتقد است که در فیلمنامهها جای خالی نقشهایی مانند پدر، مادر و پدربزرگ حس میشود و برخی بازیگران زن برای اینکه کنار گذاشته نشوند، مجبورند در سنین بالا نیز نقشهای جوان را بازی کنند. عبیسی همچنین بر پایبندی خود به حجاب تأکید کرده و آن را مایه افتخار و یکی از دلایل محبوبیتش نزد مردم میداند.
کارنامه هنری
سینما
نام فیلم | سال ساخت | کارگردان |
---|---|---|
۲۴ سپتامبر | ۱۳۹۴ | مریم ابراهیموند |
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت | ۱۳۹۳ | وحید جلیلوند |
خانهای کنار ابرها | ۱۳۹۲ | سیدجلال دهقانی اشکذری |
عصر روز دهم | ۱۳۸۷ | مجتبی راعی |
تقاطع | ۱۳۸۴ | ابوالحسن داودی |
بید مجنون | ۱۳۸۳ | مجید مجیدی |
رستگاری در هشت و بیست دقیقه | ۱۳۸۳ | سیروس الوند |
شکلات | ۱۳۸۲ | افشین شرکت |
قدمگاه | ۱۳۸۲ | محمدمهدی عسگرپور |
ملاقات با طوطی | ۱۳۸۲ | علیرضا داودنژاد |
مهمان مامان | ۱۳۸۲ | داریوش مهرجویی |
دختر ایرونی | ۱۳۸۱ | محمدحسین لطیفی |
واکنش پنجم | ۱۳۸۱ | تهمینه میلانی |
کاغذ بی خط | ۱۳۸۰ | ناصر تقوایی |
نان و عشق و موتور ۱۰۰۰ | ۱۳۸۰ | ابوالحسن داودی |
نیمهٔ پنهان | ۱۳۸۰ | تهمینه میلانی |
شهرت | ۱۳۷۹ | ایرج قادری |
همسر دلخواه من | ۱۳۷۹ | افشین شرکت |
کودک و سرباز | ۱۳۷۸ | رضا میرکریمی |
پل | ۱۳۵۰ | خسرو پرویزی |
کاکو | ۱۳۵۰ | شاپور قریب |
طوقی | ۱۳۴۹ | علی حاتمی |
لیلی و مجنون | ۱۳۴۹ | سیامک یاسمی |
تلویزیون
نام سریال | سال ساخت | کارگردان | شبکه |
---|---|---|---|
برادر جان | ۱۳۹۸ | محمدرضا آهنج | شبکه ۳ |
تنهایی لیلا | ۱۳۹۴ | محمدحسین لطیفی | شبکه ۳ |
مهر طوبی | ۱۳۹۳ | سیدمجید موسویان | شبکه ۳ |
مختارنامه | ۱۳۸۹ | داوود میرباقری | شبکه ۱ |
روزگار قریب | ۱۳۸۶ | کیانوش عیاری | شبکه ۳ |
شهریار | ۱۳۸۶ | کمال تبریزی | شبکه ۲ |
انتهای جاده | ۱۳۸۶ | فرزاد مؤتمن | شبکه ۱ |
رقص پرواز | ۱۳۸۵ | احمد مرادپور | شبکه ۱ |
بیرون از بهشت | ۱۳۸۵ | خسرو معصومی | شبکه ۱ |
مشق عشق | ۱۳۸۱ | بهرام بهرامیان | شبکه ۱ |
تصاویر آفرین عبیسی در پیش از انقلاب
…….
…….
…….
…….
…….