بامداد افشار، آهنگساز و طراح صدای برجسته و جوان ایرانی، یکی از چهرههای مطرح در زمینه موسیقی متن و طراحی صدا برای سینما و تئاتر به شمار میرود. آثار او نه تنها در داخل ایران بلکه در عرصههای بینالمللی نیز شناخته شده است. او برای ساخت موسیقی متن فیلم «پوست» موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر شد.
مشخصات شخصی
- تاریخ تولد: ۱۳ خرداد ۱۳۶۵
- محل تولد: تهران، ایران
- پیشه: آهنگساز و طراح صدا
- اینستاگرام: bamdad_afshar
زندگی شخصی
بامداد افشار متاهل است. همسر او، نیوشا قربانی، هنرمندی چند وجهی است که به عنوان خواننده و نوازنده ویولنسل، تار و تنبک فعالیت میکند. نیوشا قربانی که متولد ۲۰ آبان ۱۳۷۵ است، در رشته ادبیات فارسی از دانشگاه تهران مرکز فارغالتحصیل شده و در زمینه آموزش موسیقی به کودکان نیز فعالیتهای گستردهای دارد. از جمله فعالیتهای او میتوان به راهاندازی گروه «اتاقک» و انتشار آلبوم موسیقی کودک «چهارفصل» اشاره کرد. وی همچنین یکی از خوانندگان آلبومهای گروه «اتاق» است که بامداد افشار از موسسان آن به شمار میرود. در اطلاعات موجود، به جز وضعیت تاهل، جزئیات بیشتری از زندگی شخصی بامداد افشار در دست نیست.
حضور در برنامه کارناوال
بامداد افشار به عنوان یکی از شرکتکنندگان در برنامه «کارناوال» به کارگردانی رامبد جوان حضور داشته است. او در گروه چهارم این برنامه در کنار سهیل مستجابیان و سینا ساعی به رقابت پرداخته است.
نقل قولها
در پی مطرح شدن شبهاتی مبنی بر کپی بودن موسیقی سریال «قورباغه» از آثاری چون «دارک» و «جوکر»، بامداد افشار در گفتگویی به این حواشی پاسخ داد. او کپی کردن را یک بحث و الهام گرفتن را بحثی دیگر دانست. افشار توضیح داد:
«سه سال پیش هومن سیدی به من پیشنهاد ساخت موسیقی سریال قورباغه را داد و قرار بود که بهار همان سال این سریال منتشر بشود که پخشش به عقب افتاد. از یک ماه پیش از پخش سریال قورباغه، یک تیزر پخش شد که از همان زمان کامنت هایی دریافت کردیم با این مضمون که موسیقی آن کپی از موسیقی متن سریال دارک و موسیقی متن فیلم جوکر است. در واقع آن موقع هنوز موسیقی و هیچ قسمتی از پروژه پخش نشده بود که بشود به صورت کامل بررسی و مقایسه کرد که آیا کپی شده است یا خیر.»
«پس از اینکه نمونه ها زیاد شد، من متوجه شباهت های موسیقی تیتراژ سریال قورباغه با بخشی از موسیقی های این مجموعه ها شدم که در واقع همان نُت روندهای است که به آن پرتامنتو میگویند و از جنس سازهای زهی و با فضای افکتیو بود که ما در این پروژه برای ایجاد یک فضای پر تعلیق انتخاب کرده بودیم.»
او همچنین درباره بودجه ساخت موسیقی این سریال گفت:
«شاید بد نباشد که مخاطبان ما بدانند کل بودجه برای موسیقی متن سریال قورباغه ۳۴ میلیون بوده است که تا کنون هزینه شده است و شاید معادل دستمزد یک هفته آهنگسازی باشد که در اروپا کار میکند. من سابقه کار در آلمان را هم داشتهام و میدانم که آهنگساز برای یک ماه کار در آنجا ۹ هزار دلار دستمزد دریافت میکند اما بنده برای تولید ۳۰۰ دقیقه موسیقی سریال قورباغه چیزی معادل ۱۴۰۰ دلار دریافت کردهام.»
افشار تاکید کرد:
«من دغدغه خلق اثر را دارم و آنقدر فرد کم هوشی نیستم که از اثری مانند جوکر که در تمام دنیا شنیده شده کپی برداری کنم که باعث شود چنین بازخوردهایی دریافت کنم. برای من که توجه به خلق یک اثر دارم و رزومه کاری من این را نشان داده است چنین اشتباهی ممکن نیست و به نظرم باید سوابق را بررسی کرد و سپس این نظر را داد که چرا تایمی از اهنگ شبیه شده است و اتهام را به آهنگساز وارد کرد.»
فعالیتهای هنری
بامداد افشار علاوه بر آهنگسازی، در زمینههای متنوعی چون طراحی صدا، هنر صدا، موسیقی الکترونیک و ساخت رباتهای صوتی فعالیت دارد. او سابقه فعالیت در ارتباط با اصوات محیطی شهر تهران را در کارنامه خود دارد. افشار همچنین با نشر چشمه (رادیو گوشه) در تولید کتابهای صوتی به عنوان ناظر و سازنده موسیقی همکاری کرده است. بسیاری از این فعالیتها با ایدهپردازی و نظارت او در گروهی به نام «اتاق» انجام میشود که خود از موسسان آن است. گروه «اتاق» تاکنون چهار آلبوم موسیقی منتشر کرده و همکاریهای بینالمللی نیز داشته است.
کارنامه هنری
در ادامه، کارنامه کاری بامداد افشار در قالب جدول ارائه شده است:
سال | نام مجموعه | کارگردان | سمت | جوایز و افتخارات |
---|---|---|---|---|
۱۳۹۸ | کاشوخین | کیوان محسنی | آهنگساز | برنده تندیس بهترین موسیقی متن از بخش بینالملل سیزدهمین جشنواره مارسی وب ۲۰۲۳ فرانسه |
۱۳۹۹ | قورباغه | هومن سیدی | آهنگساز | |
۱۴۰۰ | یاغی | محمد کارت | آهنگساز | |
۱۴۰۰ | نوبت لیلی | روحالله حجازی | آهنگساز | |
۱۴۰۱ | روزی روزگاری مریخ | پیمان قاسم خانی | آهنگساز | |
۱۴۰۱ | پوست شیر | جمشید محمودی | آهنگساز | |
۱۴۰۱ | رهایم کن | شهرام شاهحسینی | آهنگساز | |
۲۰۲۲ | انتقام مشروع (محصول کویت) | عبدالله بوشهری | آهنگساز | |
۲۰۲۲ | والأمّه (محصول کویت) | عبدالله بوشهری | آهنگساز | |
۲۰۲۳ | الحجرة (محصول لبنان) | فادی وفائی | آهنگساز | |
۱۴۰۳ | جانسخت | مصطفی تقیزاده | آهنگساز |
سال | نام فیلم | کارگردان | سمت | جوایز و افتخارات |
---|---|---|---|---|
۱۴۰۲ | باغ کیانوش | رضا کشاورز حداد | آهنگساز | |
۱۴۰۲ | آریاشهر دو نفر | حمید بهرامیان | آهنگساز | |
۱۴۰۲ | پرویز خان | علی ثقفی | آهنگساز | |
۱۴۰۱ | یادگار جنوب | حسین دوماری و پدرام پورامیری | آهنگساز | |
۱۴۰۱ | جنگ جهانی سوم | هومن سیدی | آهنگساز | |
۱۴۰۰ | بیمادر | سید مرتضی فاطمی | آهنگساز | |
۱۴۰۰ | ملاقات خصوصی | امید شمس | آهنگساز | |
۱۴۰۰ | بی رؤیا | آرین وزیر دفتری | آهنگساز | |
۱۳۹۹ | ستاره بازی | هاتف علیمردانی | آهنگساز | |
۱۳۹۹ | بام بالا | سیدجمال سیدحاتمی | آهنگساز | |
۱۳۹۹ | یدو | مهدی جعفری | آهنگساز | کاندید بهترین موسیقی از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر |
۱۳۹۹ | صحنه زنی | علیرضا صمدی | آهنگساز | |
۱۳۹۹ | روشن | روحالله حجازی | آهنگساز | |
۱۳۹۹ | گربه سیاه | کریم امینی | آهنگساز | |
۱۳۹۸ | پوست | برادران ارک | آهنگساز | برنده سیمرغ بلورین بهترین موسیقی از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر برنده تندیس حافظ بهترین موسیقی متن از بیست و یکمین جشن دنیای تصویر |
۱۳۹۸ | سینما؛ شهر قصه | کیوان علی محمدی، علی اکبر حیدری | آهنگساز | |
۱۳۹۷ | همچنان که میمردم | مصطفی سیاری | آهنگساز | |
۱۳۹۶ | مغزهای کوچک زنگزده | هومن سیدی | آهنگساز | برنده تندیس حافظ بهترین موسیقی از نوزدهمین جشن دنیای تصویر نامزد بهترین موسیقی از دوازدهمین جشن منتقدان سینمایی ایران |
۱۳۹۵ | تمارض | عبد آبست | آهنگساز و طراح صدا | |
۱۳۹۵ | طبل | کیوان کریمی | آهنگساز و طراح صدا | |
۱۳۹۵ | گیلدا | امید بنکدار، کیوان علیمحمدی | آهنگساز و طراح صدا | |
۱۳۹۳ | اعترافات ذهن خطرناک من | هومن سیدی | آهنگساز | نامزد بهترین موسیقی از نهمین جشن منتقدان سینمایی ایران |
۱۳۹۳ | ارغوان | کیوان علی محمدی، امید بنکدار | طراح صدا |
سال | نام اثر | نوع | سمت | جوایز و افتخارات |
---|---|---|---|---|
۱۴۰۰ | بی بی جان | مستند | آهنگساز و طراح صدا | برنده بهترین صدا از پانزدهمین جشنواره سینما حقیقت |
۱۳۹۳ | روشویی | فیلم کوتاه | طراح صدا | برنده بهترین صدا از ششمین جشن مستقل فیلم کوتاه ایران |
۱۳۹۰ | نیوزیف | فیلم کوتاه | طراح صدا | برنده بهترین صدا از چهارمین جشن مستقل فیلم کوتاه ایران |
۱۳۹۸ | صد در صد | تئاتر | آهنگساز و طراح صدا | نامزد بهترین موسیقی از سی و ششمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر |
۱۳۹۶ | دیابولیک؛ رومئو و ژولیت | تئاتر | آهنگساز و طراح صدا | نامزد بهترین صدا از سی و پنجمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر |
۱۳۹۱ | عجایب المخلوقات | تئاتر | آهنگساز و طراح صدا | نامزد بهترین موسیقی از بیست و نهمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر |
۱۳۹۱ | وُیتسِک | تئاتر | آهنگساز و طراح صدا | نامزد بهترین موسیقی متن سال ۱۳۹۱ از کانون منتقدان تئاتر ایران |
۱۳۹۱ | تصمیم تصمیم | تئاتر | آهنگساز و طراح صدا | برنده بهترین موسیقی هجدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان ایران |
۱۳۸۹ | مکبث | تئاتر | آهنگساز و طراح صدا | نامزد بهترین موسیقی از بیست و هشتمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر |
سال | نام آلبوم | اثر | سمت | جوایز و افتخارات |
---|---|---|---|---|
۱۴۰۱ | مینی آلبوم موسیقی متن سریال یاغی | بامداد افشار | آهنگساز | |
۱۴۰۱ | موسیقی متن سریال نوبت لیلی | بامداد افشار | آهنگساز | |
۱۴۰۰ | موسیقی متن فیلم پوست | بامداد افشار | آهنگساز | برنده تندیس حافظ و سیمرغ بلورین |
۱۴۰۰ | تفریق (مجموعه دو جلدی) | گروه اتاق | آهنگساز | |
۱۳۹۸ | راز | هوشیار خیام و بامداد افشار | آهنگساز | بهترین آلبوم سال ۲۰۲۰ از ایران از نگاه سایت Beehype |
۱۳۹۷ | شهر-بازی | گروه اتاق | آهنگساز | کاندید بهترین موسیقی سال از جشن سالانه موسیقی ما |
۱۳۹۷ | موسیقی متن فیلم تمارض | بامداد افشار | آهنگساز |