بیوگرافی غلام کویتی پور مداح و نوحه خوان دفاع مقدس + حواشی

غلام کویتی پور، نامی عجین شده با نوای حماسه و ماتم، به ویژه در سال‌های دفاع مقدس است. طنین صدای او یادآور رشادت‌ها و جان‌فشانی‌های شهدا و رزمندگان است و بسیاری از قطعات ماندگار آن دوران با صدای او در حافظه جمعی ایرانیان ثبت شده است. کویتی پور که فعالیت هنری خود را از جوانی آغاز کرد، توانست با ترکیب موسیقی مذهبی و حماسی، جایگاه ویژه‌ای در این عرصه پیدا کند.

مشخصات غلام کویتی پور

  • نام کامل: غلامعلی کویتی پور
  • تاریخ تولد: ۱ اردیبهشت ۱۳۳۷
  • محل تولد: خرمشهر، محله خیابان خیام
  • تحصیلات: دیپلم
  • شروع فعالیت هنری: از دوره دبیرستان وارد موسیقی مذهبی شد، به طور جدی از سال ۱۳۵۶ خوانندگی مذهبی را آغاز کرد.
  • والدین: پدر اهل خرمشهر و مامور شهربانی (فوت در ۷ سالگی کویتی پور بر اثر مسمومیت) و مادر اهل آبادان و خانه‌دار بود.
  • تعداد خواهر و برادر: ۱۴ خواهر و برادر (۹ برادر و ۵ خواهر)، او فرزند دوازدهم است.
  • فعالیت در جبهه: پس از گذراندن خدمت سربازی در نیروی هوایی، با شروع جنگ تحمیلی در سال ۱۳۵۹ به عنوان مربی آموزش نظامی به جبهه رفت و گاهی برای رزمندگان می‌خواند.

بیوگرافی غلام کویتی پور مداح و نوحه خوان دفاع مقدس + حواشی

ازدواج و خانواده

غلام کویتی پور در اواخر جنگ، حدود ۶ ماه قبل از امضای قطعنامه ۵۹۸، ازدواج کرد. این اتفاق پس از شهادت فرمانده زرهی ارتش، شهید عظیمی رخ داد. به دستور آقای شمخانی، کویتی پور برای خواندن دعای کمیل در مراسم این شهید به تهران آمد و در همان‌جا از طریق دوستان با خانواده همسرش آشنا شد.

پس از صحبت‌های اولیه، خطبه عقد ایشان با وساطت داماد امام، توسط امام خمینی (ره) با مهریه‌ای به مبلغ ۵۰ هزار تومان خوانده شد. سید احمد خمینی وکیل داماد و امام خمینی وکیل عروس بودند. حاصل این ازدواج یک دختر است که ازدواج کرده و متاهل می‌باشد.

بیوگرافی غلام کویتی پور مداح و نوحه خوان دفاع مقدس + حواشی

حواشی غلام کویتی پور

  • غلام کویتی پور در طول دوران فعالیت خود با حواشی مختلفی روبرو بوده است. او خود را نه مداح، بلکه حماسه‌خوان می‌داند. برخی از نوحه‌های معروف مانند «عمّه بابایم کجاست» و «ممد نبودی ببینی» که به نام او شناخته شده‌اند، در اصل توسط حسین فخری خوانده شده‌اند، هرچند بسیاری منابع اجرای «ممد نبودی ببینی» را به کویتی‌پور نسبت می‌دهند.
  • آلبوم «غریبانه ۲» بدون هماهنگی او تنظیم و منتشر شد و پس از مدتی از بازار جمع‌آوری گردید؛ کویتی‌پور اعلام کرد که برای این آلبوم قراردادی نداشته و تنها دو قطعه از آن با صدای او بوده است.
  • او از عدم برخورداری از هرگونه بیمه با وجود تحمل عوارض ناشی از موج انفجارهای زمان جنگ گله‌مند بوده و گفته است که هزینه‌های درمانی خود را شخصاً پرداخت می‌کند و حتی پرونده‌اش نیز گم شده است.
  • کویتی پور کارمند رسمی جایی نبوده و بازنشسته نشده و همچنان مستاجر است.
  • او همچنین انتقاداتی را نسبت به وضعیت هنرمندانی چون بهروز وثوقی و حبیب محبیان و نحوه برخورد با آنها مطرح کرده است.
  • کویتی پور از عدم پخش صدای محمدرضا شجریان از صدا و سیما انتقاد کرده و گفته است نامه‌های متعددی به مسئولان از جمله ریاست جمهوری، رئیس مجلس و فرمانده سپاه نوشته که بی‌پاسخ مانده‌اند، و تنها محمود احمدی‌نژاد او را برای گرفتن عکس یادگاری دعوت کرده است.
  • در تیرماه سال ۹۹، همخوانی او با یک دختر ۱۳ ساله به نام پریچهر در یک استودیو (که پریچهر حضور فیزیکی نداشت و کویتی‌پور روی صدای ضبط شده او خواند) به دلیل متن، سبک و وجود صدای دختر، موجی از حملات را متوجه او ساخت.

بیوگرافی غلام کویتی پور مداح و نوحه خوان دفاع مقدس + حواشی

کارنامه هنری (آلبوم‌ها)

نام آلبوم سال انتشار آهنگساز/تنظیم‌کننده توضیحات تعداد قطعات نام قطعات
غریبانه ۱۳۸۲ مجید رضازاده بخشی از یک مجموعه ۱۷ قطعه‌ای که در دو آلبوم “غریبانه ۱ و ۲” منتشر شد. ۸ اسم اعظم، سنگ می‌بارد، غرق به خون، ملکوت، یاران چه غریبانه، رخصت دیدار، چنگ دل، گفتم کجا
غریبانه ۲ نامشخص (پس از غریبانه ۱) مجید رضازاده بدون هماهنگی کویتی‌پور تنظیم و پخش شد و سپس جمع‌آوری گردید. کویتی‌پور تنها دو قطعه از این آلبوم را با صدای خود می‌داند. بخشی از مجموعه ۱۷ قطعه‌ای نامشخص
خاموش ۱۳۸۸ فرزین قره گزلو ۹ (شامل دو قطعه بی‌کلام) ردپا، عاشورا، خاموش، یادباد، برادر جان، غریبانه، موج، بی‌کلام، بی‌کلام

علاوه بر این آلبوم‌ها، کویتی‌پور نوحه‌ها و قطعات حماسی و مذهبی متعددی را به ویژه در دوران جنگ ایران و عراق اجرا کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به «یاران چه غریبانه» و «چنگ دل» اشاره کرد.

چنگ دل

 

دانلود ⏬

یاران چه غریبانه

 

دانلود ⏬

ممد نبودی

 

دانلود ⏬

بیوگرافی غلام کویتی پور مداح و نوحه خوان دفاع مقدس + حواشی

واکنش محمد علی آهنگران به حواشی کویتی پور

پسر صادق آهنگران، مداح برجسته کشور در این باره نوشت: عمو غلام از همان روزها که چشم باز کردم فهم پیدا کردم و خود را شناختم جزیی روشن و درخشان از خاطرات کودکی ام است.
وی نوشت: برای همرزم پدرم
برای همسنگر شهید محمد جهان آرا
عمو غلامعلی کویتی پور

کسی که شانه به شانه پدر بزرگوارم حضرت حاج صادق آهنگران صدای حماسی سال‌های دفاع و حماسه و روزهای جهاد و شهادت بود. او نیز سال‌های نشاط و جوانی اش را از این خط مقدم به آن خط مقدم؛ از این سنگر به آن سنگر و از این شهر به آن شهر می رفت تا صدای شورانگیز مردمی باشد که یکپارچه برای دفاع از اسلام و ایران به میدان آمده بودند و چه افتخاری بالاتر از این که صدای پر صولت مردمت باشی و نشانی از قامت مقاومت همسنگرانت.

نفس شهیدان به او روح سرشار داده و دعای خانواده های شهیدان به او آبروی بسیار. دلداده ارباب بی کفنش حسین بوده و شیدا و عاشق حضرت روح الله. او در راه آرمان و عقیده اش نقد جوانی صرف نموده و برای عزت اسلام و ایران موی سفید کرده. آنچه از عمو غلام شناختم همان است که این مرد نازنین و با عشق و این همرزم پدرم و این همدل و همراه مردم دلش مثل آب چشمه زلال است و شبیه آفتاب روشن
حاج غلام کویتی پور عطر خاطره صدها هزار شهید را با خود دارد و یاد صدها هزار جانباز و آزاده. او مردی از تبار رادمردانی است که با خدا معامله داشتند. با او می توانیم براحتی حرف بزنیم. می توانیم او را در مجالس و محافل فرهنگی هنری ببینیم.

او در کنار ماست. ما می توانیم به او انتقاد کنیم می توانیم از شعرها و نوحه ها و سرودهایش ایراد بگیریم. منتقد این باشیم که با دختری ۱۳ ساله همنوایی کرده یا شعری نا مطلوب خوانده. او حرف ما را با همان شرم و حیای جنوبی و همان احساس خوزستانی اش می شنود. اما نمی توانیم دوستش نداشته باشیم نمی توانیم بر گذشته پر افتخارش خط بطلان بکشیم. او آردهایش را بیخته و الکهایش را آویخته و موی در آسیاب دستگاه شور و حماسه و ارادت به اهل بیت علیهم السلام سفید کرده.

خواننده جاویدان ممد نبودی که از آزادی شهرش می خواند و از پر ثمر بودن خون یارانش خبر می داد امروز نگران همان نهال آزادی است که خون یارانش پای آن ریخته شده است. اگر معترض است صدایش را بشنویم. اگر دردمند است دردش را بفهمیم.

اگر گله مند است گله اش را بپای جدایی او از اسلام و انقلاب و نظام و شهیدان نگذاریم
او صدای مردم است و صدای مردم صدای خداست. صدای شور و شعور
صدای سوز و ساز
صدای حریر و شمشیر.
ای سبز تر از سبز بخوان سرخ تر از سرخ
کین سوی درختان همه زردند همه زرد
پی نوشت: من نسبت به اشعار و اجرای آخر ایشان انتقاد دارم

 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

1 نظر

  • حکومتی که نتواند مبلغ دین و رزمنده دوران جنگش را از نظر اقتصادی تامین کند شکنجه گاهی ست که صدای اسلام خاموش و مردمش در فغان و درد می خوابند نفرین بر ظالم دانا

نظر خود را برای "تیرداد نامه" بنویسید