نگار قاضی میرسعید، که با نام واقعی محبوبه قاضی میرسعید نیز شناخته میشود، یکی از مجریان و تهیهکنندگان سابق تلویزیون ایران است که فعالیت حرفهای خود را از دوران نوجوانی آغاز کرد. او با برنامههایی چون «سین مثل سریال» و «جوانهها» به شهرت رسید، اما مسیر حرفهای او در سال ۱۳۹۳ با یک ممنوعالتصویری ناگهانی و بدون توضیح رسمی، دچار تحولی بزرگ شد. این اتفاق، به همراه تغییرات پوشش او در سالهای اخیر، نام نگار میرسعید را بار دیگر بر سر زبانها انداخته است.


بیوگرافی و شروع فعالیت حرفهای
نگار قاضی میرسعید، متولد دهه ۱۳۶۰، در رشته روانشناسی بالینی تحصیل کرده است. ورود او به سازمان صدا و سیما داستانی متفاوت با بسیاری از همکارانش دارد. او در سن ۱۷ سالگی، بدون هیچگونه حمایت یا پشتوانهای، از طریق آزمون باشگاه خبرنگاران جوان وارد این سازمان شد. به گفته خودش، نوجوانیاش را در راهروهای صدا و سیما گذراند و بیش از یک دهه در نقشهای مختلف فعالیت کرد.

دههای پربار در قاب تلویزیون
مسیر حرفهای میرسعید در تلویزیون بسیار پربار بود. او کار خود را از بخش خبر آغاز کرد:
- گوینده خبر «جوانهها»: به مدت ۷ سال، هر روز گوینده این بخش خبری بود.
- گوینده اخبار سیاسی: همزمان با «جوانهها»، در شبکه جام جم نیز به خواندن اخبار سیاسی میپرداخت.
پس از این دوره، او از معاونت سیاسی به معاونت سیما منتقل شد و دامنه فعالیتهایش گسترش یافت. او در برنامههای متعددی به عنوان مجری، تهیهکننده یا نویسنده حضور داشت:
- برنامه ورزشی: مجری و نویسنده یک برنامه ورزشی بود که پیمان یوسفی تهیهکنندگی آن را بر عهده داشت.
- برنامه «تازهها»: پس از آزاده نامداری، برای مدتی کوتاه مجری و تهیهکننده این برنامه شد.
- برنامه «فرصت ویژه»: به عنوان مجری در این برنامه فعالیت داشت.
- برنامه «کمی متفاوت»: او طراح و تهیهکننده این برنامه بود. طرح را به مهدی فرجی، مدیر وقت شبکه یک، ارائه داد و پس از پذیرفته شدن، اجرا به نجمه جودکی سپرده شد. این برنامه ساختاری شبیه به «ماه عسل» داشت.
- برنامه «سین مثل سریال»: میرسعید طراح، مجری و تهیهکننده این برنامه محبوب نوروزی بود. سری اول آن با اجرای محمد سلوکی و حضور نجمه جودکی (به عنوان خواننده پیامکها) پخش شد. آخرین حضور تلویزیونی نگار میرسعید به سری آخر همین برنامه در سال ۱۳۹۲ بازمیگردد.

جدول برنامههای تلویزیونی نگار میرسعید
| برنامه | نقش | توضیحات |
|---|---|---|
| جوانهها | گوینده خبر | ۷ سال فعالیت روزانه، همزمان با اخبار سیاسی جام جم |
| برنامه ورزشی | مجری و نویسنده | تهیهکننده: پیمان یوسفی |
| تازهها | مجری و تهیهکننده | پس از آزاده نامداری، برای مدت کوتاه |
| کمی متفاوت | تهیهکننده | اجرا توسط نجمه جودکی، برنامهای شبیه به ماه عسل |
| سین مثل سریال | مجری و تهیهکننده | اولین سری در نوروز، با محمد سلوکی و نجمه جودکی؛ آخرین سری در ۱۳۹۲ |
| فرصت ویژه | مجری | بخشی از فعالیتهای معاونت سیما |
ماجرای ممنوعالتصویری؛ خداحافظی بدون توضیح
یکی از بحثبرانگیزترین بخشهای زندگی حرفهای نگار میرسعید، ممنوعالتصویری او از سال ۱۳۹۳ است. این اتفاق در دوره مدیریت آقای سرافراز رخ داد. به گفته خود میرسعید در مصاحبههای متعدد (از جمله با خبرگزاری صبا در سال ۱۳۹۵)، این ممنوعیت بدون هیچگونه احضار رسمی، توضیح یا ارائه مدرک (اعم از سند، فیلم یا صدا) رخ داده است.

او تأکید کرده که پروندهاش صرفاً بر پایه شایعات بیاساس و «حرفهای خالهزنکی» بنا شده است. میرسعید در آن زمان به حراست سازمان مراجعه کرد و پاسخ مثبت گرفت، اما ظاهراً این پیگیری بینتیجه بود. حتی طرحی که برای میلاد حضرت زهرا (س) تصویب شده بود، توسط آقای شریعت پناهی (سرپرست وقت شبکه یک) متوقف شد. مدیر وقت سازمان نیز بدون ارائه دلیل، اعلام کرد که «تشخیص سازمان این است که او کار نکند».
نگار میرسعید از وجود دو نهاد موازی (حراست و حفاظت پرسنلی) در سازمان انتقاد کرده که میتوانند تصمیمات یکدیگر را وتو کنند. او این اقدام را غیرمنصفانه دانسته و عامل احتمالی آن را حسادت یا کینهتوزی برخی مدیران، بهویژه مدیران زن، عنوان کرده است.
زندگی پس از تلویزیون: فیلمنامهنویسی
پس از ممنوعالکاری، نگار میرسعید به فعالیتهای پشت صحنه، بهویژه فیلمنامهنویسی روی آورد. او طرحی کمدی موقعیت (سیتکام) به نام «۳۹ خبیث» را نوشت که داستان دختری ۳۹ ساله در جستجوی ازدواج را روایت میکند. همچنین نمایشنامهای برای اجرا تا پایان سال ۱۴۰۰ در دست داشت و مسئولیت طراحی تبلیغاتی برخی پروژهها را نیز بر عهده گرفت.

او در مصاحبهای با «دلبرانه» در سال ۱۳۹۸، ضمن ابراز رضایت از کارنامه ۳۲ سالگی خود، تأکید کرد که «شهوت آنتن» ندارد و ترجیح میدهد نامش معروفتر از چهرهاش باشد.
زندگی شخصی، همسر و خانواده
اطلاعات بسیار محدودی در مورد زندگی شخصی نگار میرسعید در دسترس است. او اصالت خانوادگی ایرانی دارد اما جزئیات دقیقی درباره والدین، خواهر و برادر یا سایر بستگانش عمومی نشده است. در مورد ازدواج یا همسر وی نیز هیچ اطلاعات معتبری وجود ندارد و به نظر میرسد او زندگی شخصیاش را کاملاً خصوصی نگه داشته است. اگرچه شایعاتی در مورد مسائل شخصی او وجود دارد (و برخی این شایعات را به ممنوعالتصویریاش ربط میدهند)، اما هیچکدام توسط منابع معتبر تأیید نشده و خود او نیز آنها را بیاساس خوانده است.
ماجرای تغییر حجاب ناگهانی
موضوع دیگری که نام نگار میرسعید را جنجالی کرد، تغییر پوشش او بود. میرسعید پیشتر در مصاحبهها تأکید کرده بود که چادر را تنها برای اجرای تلویزیونی و به دلیل احساس امنیت بیشتر میپوشد و در بیرون از سازمان پوشش غیراخلاقی نداشته است. او با اشاره به فرمایشات رهبری، عنوان کرده بود که حجاب را بیش از پوشش، در «صداقت، حیا و متانت» میبیند.

در آذر ۱۴۰۲، انتشار ناگهانی تصاویری بدون حجاب از او در فضای مجازی، بسیار خبرساز شد. این تغییر که بخشی از زندگی شخصی او پس از خروج از تلویزیون تلقی میشود، با واکنشهای گستردهای در شبکههای اجتماعی مواجه شد. برخی کاربران در شبکه X (توییتر سابق) این اقدام را «کشف حجاب پس از اخراج» توصیف کردند. مشخص نیست این تصاویر در داخل یا خارج از ایران گرفته شدهاند.
حضور در شبکههای اجتماعی
در حال حاضر، هیچ پیج اینستاگرام رسمی و عمومی تأییدشدهای از نگار قاضی میرسعید یافت نشده است. ممکن است او پیج خصوصی داشته باشد یا فعالیت کمرنگی در شبکههای اجتماعی کند. در شبکه X (توییتر) نیز حسابی با نام او یافت نشد، اما پستهای متعددی درباره او و حواشی زندگیاش وجود دارد.
گاهشمار زندگی حرفهای نگار میرسعید
| سال (تقریبی) | رویداد |
|---|---|
| حدود ۱۳۷۸ | ورود به تلویزیون در ۱۷ سالگی از طریق آزمون |
| ۱۳۷۸-۱۳۸۵ | گویندگی خبر «جوانهها» و «جام جم» |
| پس از ۱۳۸۵ | انتقال به معاونت سیما، اجرای برنامه ورزشی و «تازهها» |
| حدود ۱۳۸۹ | تهیهکنندگی «کمی متفاوت» |
| ۱۳۹۰-۱۳۹۲ | مجری و تهیهکننده «سین مثل سریال» |
| ۱۳۹۳ | آغاز ممنوعالتصویری بدون توضیح رسمی |
| ۱۳۹۵ | مصاحبه با خبرگزاری صبا درباره جزئیات ممنوعیت |
| ۱۳۹۸ | مصاحبه با دلبرانه و اعلام نگارش فیلمنامه «۳۹ خبیث» |
| ۱۴۰۲ (آذر) | انتشار تصاویر تغییر پوشش و جنجال در فضای مجازی |
داستان نگار میرسعید، روایتی از یک چهره رسانهای است که از اوج شهرت در نوجوانی به یک ممنوعیت کاری مبهم رسید. او همواره بر لزوم شفافیت و عدالت در سازمان صدا و سیما تأکید داشته و اگرچه امیدوار به بازگشت بود، اما این اتفاق تاکنون رخ نداده و او مسیر خود را در خارج از قاب تلویزیون ادامه داده است.




